Rotterdam slotjesbrug

Tien trivia over 010: Wist jij dit over Rotterdam?

door Esther van den Heuvel

Of ik ‘even’ dertig buitenlandse collega’s een dag wilde entertainen in Rotterdam.
Mijn voorstel om op de Euromast onbeperkt kaas en stroopwafels te eten viel vanwege glutenallergie en hoogtevrees niet in de smaak. Gelukkig was de redding nabij.
Bij Inside Rotterdam boekte ik een foodtour door de binnenstad en een fietstocht door de haven. Woorden over de geschiedenis van de stad werden afgewisseld met daden: van het trekken van een satékroket uit de Febo-automatiek tot het eten van een haring met uitjes om 10 uur ’s ochtends. Zelf stak ik er ook nog wat van op. De tien opmerkelijkste trivia die ik te horen kreeg deel ik in deze blog.

1. Voor ‘slechts’ € 800 per maand kun je al wonen in de Markthal

Rotterdam markthal

Voor dit bedrag huur je een appartement van 80 m2. Het goedkoopste koopappartement kost € 239.000. Behoefte aan meer luxe en exclusiviteit? Dan is het penthouse van € 1,2 miljoen wellicht iets voor jou.

 

2. De parkeergarage onder de Markthal beschikt over een bijzondere verzameling gevonden voorwerpen

Rotterdam parkeergarage markthal

Een archeologische collectie wel te verstaan. Door het hoge grondwaterpeil zijn de gebruiksvoorwerpen van vroegah goed geconserveerd. In vitrines bewonder je onder andere kinderspeelgoed, schoenen en de complete inhoud van een middeleeuwse bestekbak.

 

3. Delen van de binnenstad werden tijdens WO II gebruikt als landbouwgrond

Rotterdam Laurenskerk

In mei 1940 werd het centrum zwaar gebombardeerd. Er bleven grote lege vlaktes over. Tijdens de oorlog werd een deel hiervan benut als landbouwgrond. De wederopbouw luidde het ‘betontijdperk’ van de stad in en daarmee eindigde de stadslandbouw. Sinds enkele jaren investeert Rotterdam in vergroening van het centrum en groeit het aantal perken en parken.

 

4. Ook Rotterdam heeft haar eigen kaas

Old Rotterdam

De Old Amsterdam die in de business lounge van de Kuip werd geserveerd was zwaar verteerbaar. Een groepje ondernemers sloeg daarom de handen in een en ontwikkelde de Rotterdamsche oude.

 

5. De maker van de bekendste kabouter van Rotterdam heeft bereikt wat hij wilde bestrijden

Rotterdam kabouter

De stoutste kabouter van 010, wie kent hem niet? Kunstenaar Paul McCarthy wilde met zijn werk een aanklacht indienen tegen de oppervlakkige consumptiecultuur. McCarthy ergerde zich aan de commercials van Coca Cola die bijdroegen aan de sterrenstatus en consumptiegekte rondom Santa Claus. Met zijn ‘kerstman met kerstboom’, beter bekend als Kabouter Buttplug, steekt hij de draak met deze reclames.
In eerste instantie wilden de winkeliers dit controversiële beeld niet in de buurt van hun winkels hebben. Het werd daarom geplaatst in de tuin van museum Boijmans en van Beuningen. Al snel groeide het uit tot een populair object. Na enige tijd moest het beeld ook hier weg. Uiteindelijk besloten de winkeliers van de Oude en Nieuwe Binnenweg om de kabouter alsnog in hun winkelstraat te plaatsen in de hoop meer klanten te trekken. Zo werd het symbool tegen de consumptiecultuur een magneet voor het winkelend publiek.

 

6. ‘De hoerenloper’ is de kortste verbinding tussen Katendrecht en de Kop van Zuid

Rotterdam hoerenloper

Officieel heet hij de Rijnhavenbrug, maar Rotterdammers noemen de verbinding tussen de Kop van Zuid en ‘De Kaap’ de hoerenloper. De naam verwijst naar het beruchte verleden van Katendrecht als geliefde plek voor kroeg- en peeskamertijgers.

 

7. Slechts 3% van alle containers wordt gecontroleerd

Rotterdam_Containers

Twaalf miljoen containers passeren jaarlijks de Rotterdamse haven. De bestemming en de inhoud bepalen of een container wordt geïnspecteerd. Een lading ananassen uit Colombia is bijvoorbeeld verdachter dan een vracht watermeloenen uit Griekenland.

 

8. West-Europa vliegt dankzij Rotterdamse kerosine

Rotterdam kerosine

Vlieg je vanuit Schiphol, Zaventem of Frankfurt Airport? Dan brengt Rotterdamse brandstof je naar je bestemming. Vanuit de olieraffinaderijen in de haven lopen namelijk rechtstreekse kerosinepijpleidingen naar deze vliegvelden.

9. Tussen de petrochemische industrie vind je een oer-Hollandse woonwijk

Heijplaat_Rotterdam

Ingeklemd tussen de havens ligt de pittoreske wijk Heijplaat. De Nederlandse Droogdok Maatschappij (NDM) begon hier in 1904 met de bouw en het onderhoud van schepen. Door de afgelegen ligging was de werf moeilijk voor de arbeiders te bereiken. De NDM regelde daarom huisvesting voor het personeel en bouwde een compleet dorp inclusief kerken, scholen en winkels. De woningen met houten luiken, speelse klokgevels en keurig aangeharkte tuintjes zouden niet misstaan in het Openluchtmuseum.

 

10. De Centrale Kantine is dé plek in de haven voor een vers bakkie pleur

Rotterdam centrale kantine

Aan de rand van Heijplaat is de voormalige kantine van de NDM omgebouwd tot horeca hotspot. Onder het genot van een bakkie pleur en broodje kaas kun je in de Centrale Kantine genieten van het uitzicht op en de bedrijvigheid in de Dokhaven. In het weekend is de kantine gesloten. Neem dan als een zuinige havenarbeider je eigen broodtrommel mee!

Nog meer weten of het zelf ervaren?

Ga op stap met Inside Rotterdam.

Laat een reactie achter

Misschien vind je dit ook leuk